Dziecko pięcioletnie w przedszkolu.
Dziecko pięcioletnie w przedszkolu.
autorem artykułu jest Małgorzata Kucharska
Pięciolatek to żywioł przekonany o swoich niesamowitych możliwościach,
pragnący wszem i wobec udowadniać to na okrągło.
W przedszkolu czuje się już dorosły: zaczyna pracę
z książką - to przecież jak w szkole!
Efektem pracy dziecka będzie zespól nabytych - we wcześniejszych latach -
umiejętności.
Dotyczy to zarówno jego pracy na tzw. zajęciach organizowanych, czyli zajęciach prowadzonych przez nauczyciela, polegających na pracy intelektualnej i twórczej,
jak i samodzielnym ubieraniem, wiązaniem butów, itp., poszukiwaniem źródeł wiedzy, np.zainteresowanie słowem pisanym (preferencje czytelnicze, np. lubi, żeby mu czytać określoną literaturę), a także umiejętności współdziałania z rówieśnikami, czyli
podejmowanie wspólnej, zgodnej zabawy.
Edukacja:
W tym zakresie nabywają umiejętności:
Rozpoznawania liter drukowanych, rozpoznawania cyfr 1 - 10
Odczytywanie prostych wyrazów, dziecko czyta lub rozpoznaje wyrazy
w kontekście jakiegoś zdania pojedynczego.
Wypowiadania się pełnymi zdaniami ,rozpoznawania swoich wizytówek,
tj karteczek z napisem swojego imienia oraz rozpoznawania wizytówek
kolegów,
Nazywania podstawowych figur geometrycznych ,przyporządkowania
elementów do zbioru.
Określania wielkości i stosunków wielkościowych: np. mały - mniejszy - najmniejszy;
większy niż...., mniejszy niż..... .
Rozpoznawania cech charakterystycznych dla pór roku, np. wiosną przylatują
ptaki z ciepłych krajów.
Dokonują analizy i syntezy słuchowej: sylabizują, głoskują, czyli przygotowują
swoje ośrodki w mózgu odpowiedzialne za umiejętności czytania.
Znają kolory podstawowe (czerwony, żółty, zielony, niebieski)
i pochodne np. (jasnoniebieski, różowy).
Określają stosunki przestrzenne, np. książka na półce, pod...., obok....,
za...., przed.... .
Znają swoje dane: adres, nazwisko, miasto, kraj.
Samodzielność:
Samodzielne sznurowanie butów, samodzielne zapinanie
i rozpinanie swojej garderoby, wieszanie i składanie jej.
Samodzielne i umiejętne mycie zębów, rąk.
Porządkowanie swojego miejsca pracy i zabawy, pomaganie kolegom
i koleżankom w tych czynnościach.
Dbanie o estetykę swojego wyglądu oraz nabywanie odpowiedzialności
za estetykę miejsca, w którym przebywa.
W przedszkolu dziecko poznaje różne smaki,
czasami inne niż w domowych posiłkach.
Maluchy, często w domu nie mają szans nabierać właściwych
nawyków żywieniowych.
Widać to gdy komentują: „moja mama nie daje mi tego do jedzenia”.
Przestrzeganie norm:
Dzieci w tym wieku uczą się panowania nad swoim głosem, gdyż potrafią już uświadamiać sobie negatywne skutki hałasu, są w stanie dostosować swoje zachowanie do potrzeb innych.
Powinno się przyzwyczajać dzieci do zachowań odpowiedzialnych, tj. przestrzegania zawieranych umów oraz do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo własne i innych.
Powinny pamiętać też o zasłanianiu ust w trakcie kaszlu, kichania.
Opanowują też własne emocje i przestrzegają norm regulujących współżycie w grupie rówieśniczej: zgodnie współdziałają w zabawie, próbują samodzielnie rozwiązywać konflikty zgodnie z przyjętymi normami, orientują się w przyjętych normach, szanują prawa innych dzieci.
Wyczekują na swoją kolej, słuchają mówiących osób bez przerywania, szybko reagują na wezwania nauczyciela. Przystosowują się do życia w społeczności, czyli podejmowania działań, których się od nich oczekuje - m.in. zjadanie posiłków w całości, wykonywania poleceń nauczyciela, brania udziału w zajęciach grupy jako takiej.
Istotne jest także przełamywania własnych zachcianek, zachowań egoistycznych i równocześnie komunikatywne zgłaszanie swoich potrzeb i podejmowania zachowań
w stronę dostrzegania potrzeb innych.
Dobrze, gdy na terenie przedszkola są hodowle zwierząt, którymi mogą opiekować się dzieci.
Opieka nad zwierzętami daje dzieciom szansę na ich prawidłowy rozwój emocjonalny, uczy odpowiedzialności i empatii, uwrażliwia i kształtuje uczucia wyższe.
Dojrzałość społeczna:
Poprzez wszelkie naturalne sytuacje, dzieci uczą się być życzliwymi i uczynnymi, często będą miały stwarzane sytuacje, w których powinny wykazać się koleżeństwem, prawdomównością i opiekuńczością.
W związku z tym dzieci oglądają widowiska i słuchają utworów literackich, które mają budować ich system wartości i kształtować cechy charakteru.
Więzi z rodziną:
Wychowanie w przedszkolu, to również kształtowanie
więzi uczuciowych z rodziną.
Dzieci już coraz dokładniej rozumieją własną rolę w rodzinie ,
dlatego ważne jest , aby i rodzice uświadamiali ją dziecku.
Dzieci powinny podejmować w środowisku rodzinnym różne
obowiązki na swoją miarę: czyszczenie swoich butów,
sprzątanie zabawek, ścieranie kurzu z mebli, zmywanie
niewielkiej ilości naczyń, wkładanie do zmywarki.
Powinny brać udział w planowaniu i organizowaniu uroczystości rodzinnych.
Oczywiście nie zawarłam tutaj wszystkich sfer, które dziecko
rozwija podczas edukacji przedszkolnej.
Ale wniosek nasuwa się sam: sukces nasz i naszego dziecka w przedszkolu,
to zespół , a właściwie duet: dom - przedszkole.
Dom podejmuje fachowe wychowanie, a przedszkole,
to teren na profesjonalną edukację.
Ale to duet zazębiający się, przenikający i uzupełniający.
Podejmij aktywną współpracę z przedszkolem, zadawaj pytania,
konkretyzuj oczekiwania i zaangażuj się w działania, które będę
stwarzały grunt pod dialog.
Małgorzata Kucharska
http://w-przedszkolu.pl
--
Porady dla rodziców przedszkolaków
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Kilka słów na temat hazardu
Pierwsza pomoc tonącemu
Przyspiesz swoja pracę z Photoshopem nawet o 307%!
Noclegi Kościelisko
Nóż i widelec.